Wit marmer is bij vele mensen bekend, het mooiste wordt uit de groeven van het Carara gebied in Italië gewonnen. Andere soorten van dit wit marmer komen uit Arabië, Spanje, Griekenland en andere werelddelen. Binnen de marmer handel is het onder de naam Calacatta bekend. Voor de beeldhouwers is het een geliefd marmer omdat het goed te bewerken is, vooral de stukken zonder te veel aderingen. Het fond van dit marmer is niet wit, maar heeft een iets koele tot grijsachtige kleur. Aderen tekenen hun sterk aan de oppervlakte en worden vager in de diepte, waardoor de transparantie zich kenmerkt. De hoofdpartijen (aders) lopen meestal één richting uit. Dit werkstuk is wat decoratiever en heeft een witter fond, maar zijn lichtgrijze gedeelte maakt het interessant.
Basis
- Ondergrond: paneel multiplex
- Geheel basis; gronden synthetische primer; varkensharenkwast en lyoner, 2x plamuren, synthetische plamuur.
- 2x lakken witte hoogglans verf, varkensharenkwast en lyoner
- Tussendoor schuren en opzuivere
- Matteren voor de marmerimitatie.
Marmeren
- Marmeren in papaverolie met titaanwit, toegevoegd siccatief, zwart en gele oker.
- Gereedschappen 2,5”platte kwast, slechtkwast, platte lyoners, letterzetters no.6 en 8, oliedaskwast.
- Eerst grof lichtgrijze partijen aanbrengen.
- 2e aanleg fijnere aderpartijen aanbrengen, met meer accenten.
- 3e aanleg transparant met Ratcliffe olieglacis gemengd met iets zwart,gele oker en ultramarijnblauw en afgedund met terpetine de lichtgrijze partijen aanbrengen en weghalen voor meer witte steentjes met penseel en terpetine.
- Geheel verdassen met waterdaskwast.
- Lijst aangebracht met behulp plakfolie, schaduw en lichtkanten in grijstinten gepenseeld. Verder geen afwerking toegepast.